تبلیغات
اخبار ،دانلود ،آموزش آنلاین بازی کردن بازی ها

از نسل ۱ تا نسل ۷ ( بخش پایانی )

تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 7 دی 1390, 10:19 ق.ظ

کنسول های بازی ابزاری هستند که برای سرگرمی و تعامل انسان ها با محیط های مجازی ساخته شده اند .برای استفاده بهتر از این ابزار های الکترونیکی نرم افزار هایی با نام ویژه بازیهای رایانه ای ساخته می شوند .

تا کنون ۷ نسل از این ابزار ها و نرم افزار ها وارد بازار شده اند .

با هم مرور بر انها خواهیم داشت :

نسل ۷ :
نسل ۷ کنسول ها و بازیهای رایانه ای  تقریبا از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در سال ۲۰۰۷ رسما با ورود کنسول های جدید به تمام نقاط دنیا شروع شد ، به طوری که بازی های عرضه شده با کیفیت عالی در سال ۲۰۰۷ ،سالی رویایی را برای بازی سازان و گیمر ها رقم زد و تا کنون هم مشابه آن سال رویت نشده است .

مایکروسافت و Xbox 360 :
مایکروسافت به عنوان ابرغول دنیای نرم افزار کنسول جدید خود با نام Xbox 360 را در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱ با فرمت جدید دیسک های خود یعنی HD DVD عرضه کرد . کنسول جدید از هر لحاظ نسبت به کنسول قبلی پیشرفت داشت و از سخت افزار های مناسبی هم استفاده می کرد ،

دیسک های HD DVD با ظرفیت ذخیره سازی ۱۵ گیگابایت به صورت تک لایه و ۳۰ گیگابایت به صورت دو لایه .

برتری مطلق ۳۶۰ و سازندگان آن یعنی مایکروسافت در بخش نرم افزاری ،  باعث شد که ساخت بازی  برای آن راحت تر باشد و همچنین قدرت گرافیکی و پردازش تصاویر ان بالاتر برود و  در بازی های مولتی پلتفرم کارایی بهتری داشته باشد .

این کنسول در بخش انحصاری نیز بسیار با تجربه و با دقت عمل کرد و درست بازی هایی را روانه بازار کرد که در کنسول رقیب موجود نبود !

 

سونی و PlayStation 3
سونی نیز به عنوان ابرغول دنیای سخت افزار کنسول قدرتمند خود PlayStation 3 را در تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۶ با فرمت جدید دیسک های خود یعنی Blu-ray Disc عرضه کرد .

دیسک های Blu-ray با ظرفیت ذخیره سازی ۲۵ گیگابایت به صورت تک لایه و ۵۰ گیگابایت به صورت دو لایه.

کنسل سونی از هر لحاظ دارای سخت افزاری بسیار قدرتمند بود اما مشکل اصلی سونی نداشتن تیم نرم افزاری خبره بود تا رابط نرم افزاری مناسبی برای کنسول خود تهیه کند به همین دلیل بازیهای مولتی پلتفرم در این کنسول با اندکی افت کیفیت در گرافیک عرضه شدند اما سونی این ضعف را با ارائه بازی های با کیفیت انحصاری جبران کرد به طوری که سالانه چندین بازی با کیفیت بسیار عالی را روانه بازار می کند .

 

نینتندو و Wii

در این بین تنها شرکتی که بدور از دقدقه های گرافیکی و نرم افزاری و سخت افزاری با خیال راحت به کار خود ادامه می داد کمپانی نینتندو بود. نینتندو کنسول جدید خود یعنی Wii را در طی چند مرحله در سال ۲۰۰۶ در بازار های مختلف دنیا از جمله آمریکایی شمالی ، اروپا ، استرالیا ، ژاپن و … عرضه کرد .

Wii به محض انتشار به کنسول جالب و منحصر به فردی تبدیل شد و آنرا از کنسول های دیگر متمایز کرد . دلیل این جذابین بازیها و کنترلرهای بسیار جالب و خلاقانه آن بود  ، به سرعت این کنسول در بین مردم و بازی کننده ها محبوب شد .
در واقع این کنسول بازی کننده را به داخل بازی می برد و هیجان بازی را با دخالت مستقیم بازی کننده ها به آنها القا می کرد .
برخلاف دو کنسول قدرتمند دیگر Wii تنها کنسول نسل هفتم است که حداکثر تا تصاویر ۴۸۰P را می تواند پردازش کند ، فاقد هارد برای ذخیره سازی است و فرمت های DVD را نیز نمی تواند پخش کند .

کنترلر جذاب نینتندو با نام Wii Remote

اما در عوض دارای سنسور مادون قرمز بود که از ان می توانست برای کنترلر های خود استفاده کند ، دارای قیمت به مراتب پایین تری بود که خرید را برای خانواده ها راحت تر می کرد و قیمت تولید آن نیز کمتر بود و در عرض چند سال دارای سود دهی سرسام آوری شد ! ( بر خلاف دو کنسول قبلی کمه تا اواخر سال ۲۰۰۹ -۲۰۱۰ همچنان برای تولید ضرر اندکی می دادند ! )

حسگر حرکتی دقیق نینتندو که به انتهای Wii Remote متصل می شد با نام Wii MotionPlus .

دقت در این کنسول حرف اول را می زند به طوری که میزان دقت دست ها و کنترلر ها در این کنسول به شدت بالا است و همین دقت باعث شد که در بازیهای ورزشی سرآمد کنسول های دیگر شود و حتی پزشکان که همیشه بچه ها از بازی کردن با کنسول ها منع می کردند ، برای اولین بار این کنسول را هم به کودکان و هم به بزرگسالان پیشنهاد کنند .

نبرد فرمت ها :

در آغاز این نسل دو شرکت بزرگ در زمینه کنسول های بازی ( سونی و مایکروسافت ) هر کدام کنسول های خود را نوع و فرمت جدیدی از درایو های نوری روانه بازار کردند و هر کدام هم بر مزیت های دیسک های خود پافشاری می کردند .

در واقع این فرمت ها در سال ۲۰۰۰ الی ۲۰۰۲ معرفی شده بودند اما برای اولین بار بود که با این حجم انبوه وارد بازار می شدند .

در واقع این نبرد برای فروش بهتر کنسول ها نبود و هیچ کمکی هم به فروش کنسول ها نمی کرد بلکه بیشتر جنبه حیثیتی پیدا کرده بود و هیچ کدام از این دو کمپانی حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نمی شدند .

در این میان مایکروسافت که در زمینه انتشار نرم افزار موفق بود نتوانست حامی مناسبی برای دیسک های خود پیدا کند و به سراغ کمپانی های هالیوودی رفت .

کمپانی هایی مثل :
Universal Studios
Paramount Pictures
DreamWorks SKG/Animation
و Warner Brothers Pictures

در جبهه مقابل سونی که در زیر مجموعه های خود چند کمپانی فیلم سازی هالیوودی را در اختیار داشت توانست با استفاده از قدرت هالیوودی خود فرمت دیسک های Blu-ray Disc را در بین مردم جای بیاندازد .
در ابتدا کمپانی هایی مثل :
Columbia Pictures
Walt Disney Pictures
20th Century Fox
National Geographic Society
Constantin Film
Digital Playground
را موافق خود کرد .

بازار گرم فروش فرمت ها و اقدامات کمپانی توشیبا :

در این بین پخش کننده های خانگی این دیسک ها نیز توسط کمپانی هایی مثل توشیبا اغاز شد و با این کار و کاهش ۲۰ درصدی قیمت این دیسک ها بازار به شدت رقابتی و گرم شد و توشیبا نیز که سود زیادی به دست اورده بود هرازچند گاهی تخفیف  ۵ درصدی برای خریداران اعلام می کرد تا بازار را بیشتر در اختیار خود داشته باشد .

اما در اوایل سال ۲۰۰۸ توشیبا اعلام کرد که دیگر پخش کننده های HD DVD را تولید نمی کند( دلیل این کار مشخص نشد ) وهمین امر ضربه بزرگی بر بدنه HD DVD وارد کرد. با عقب نشینی کمپانی های بزرگ فیلم سازی عملا مایکروسافت و HD DVD تنها ماندند و بعد از مدتی HD DVD به کل از صحنه روزگار محو شد .
مشکلات نسل ۷ برای مایکروسافت :

در این زمینه مایکروسافت به دلیل تجربه کم و نداشتن کارشناسان خبره دچار مشکل های عدیده ای شد که مهترین انها سوختن کنسول هایش بود.
از زمان انتشار یعنی سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۷ که کنسول های جدید خود را با برد های سخت افزاری جدید مدل falcon مجهز کرد ،هر ساله تعداد زیادی کنسول سوخته بر روی دست بازی کننده ها می گذاشت.

به طوری که نام این عمل به سه چراغه شدن کنسول معروف شد و اعتراض ها بر علیه مایکروسافت به شدت بالا گرفت ، به همین دلیل هکر ها نیز توجه شان به این کنسول جلب شد و در مدت زمان کوتاهی هم شبکه Xbox LIVE مورد حمله قرار گرفت و هم کنسول هایش به سرعت هک شدند .
عملا بعد از این کار کنسول های مایکروسافت به صورت کپی در بازار کشور های دیگر که قانون کپی رایت در انها رعایت نمیشد،  به فروش رسید .

اما مایکروسافت که از اولین زمان پیدایش با این هکر ها و سرقت ها آشنا بود کاری به کار این هکر ها نداشت و خیلی راحت از کنار این موضوع رد شد کاری که سال ها بعد سونی ان را انجام نداد و به شدت لطمه خورد .

مشکلات نسل ۷ برای سونی :
کنسول های سونی اگرچه از نظر سخت افزاری قوی بودند اما مشکلات نرم افزاری ان باعث شده بود که در ابتدا بازی های ان با کیفیت نامطلوب در بازار عرضه شود و تقریبا تا سال ۲۰۰۸ که تمام مشخصات کنسول برای بازی ساز های انحصاری فرستاده نشد کسی نتوانست برای آن بازی درست و حسابی بسازد .

اما کنسول سونی هم بی عیب نبود! دسته های این کنسول برای بازیهای تیر اندازی اول شخص مناسب نبود و همین امر درسال ۲۰۰۷ با انتشار بازیهای شوتر اول شخص زیبا مثل MW1 به شدت به چشم امد . سونی همچنان از دسته های طرح قدیم خود استفاده می کند .
بعد از ۲۰۰۹ بود که توجه هکر ها به این کنسول به شدت جلب شد و یک هکر جوان به نام جورج هارتز توانست به کد های داخلی این کنسول دست پیدا کند ، سونی به شدت حرکات این هکر را زیر نظر گرفت و در اولین قدم توانایی نصب سیستم عامل لینوکس را از روی کنسول خود برداشت ، همین امر باعث شد دادگاهی در امریکا سونی را به خاطر کم فروشی و رعایت نکردن حقوق مصرف کننده(افرادی که کنسول را با امکان نصب لینوکس خریداری کرده بودند ) جریمه چند میلیون دلاری کند . همین امر خشم سونی را بر انگیخت و جورج هارتز را به دادگاه کشاند . جورج نیز در اقدامی تلافی جویانه تمام کد ها و یافته های خود را برای دوستانش در سراسر دنیا ارسال کرد و موج حملات به این کمپانی اغاز شد.

در کمتز از ۳ سال سونی به شدت مورد حمله هکر ها قرار گرفت و بد ترین انها عبارت بودند از :
۱. از کار افتادن کامل شبکه PSN به مدت  بیش ۲ ماه .
۲.هک شدن نرم افزاری و سخت افزاری کنسول افسانه ای سونی در کمتر از ۱ سال به صورت کامل .
۳.حمله به سایت ها و زیر شاخه های سونی و فلج کردن انها .
۴.حمله های مستقیم به انبار های سونی و حتی اتش زدن آنها ( البته سونی این آتش سوزی هارا عمدتا به دلایل اتفاقی توصیف کرد اما در بیانیه های گروه های هکری تقریبا مشخص بود که حتی این آتش سوزی ها نیز ممکن است کار انها باشد )
در این بین نیز دادگاه ها مختلف سونی را به دلیل سهل انگاری در امر امنیت کاربران تشکیل شد و سونی بار دیگر جریمه های چند میلیون دلاری را پرداخت کرد.

مشکلات نسل ۷ برای نینتندو :
نینتندو تقریبا نسل آرامی را پشت سر گذاشت نیمی بازیهای این کمپانی از طریق شبکه انلاین این کمپانی منتشر می شد و نیمکی دیگر نیز بر روی دیسک های مخصوص این کمپانی عرضه می شد .اینقدر فروش کنسول Wii بالا بود که اصلا نیازی به امنیت سازی و یا کارهای عجیبو غریب و ساخت فرمت و دیسک های دگر نباشد و در عوض نینتندو بیشتر تمرکز خود را برای روی دسته بازیهای این کنسول قرار داد و تقریبا برای هر بازی یه نوع دسته منحصر به فرد تولید کرد به طوری که این کنسول بعد از مدتی به راحتی می توانست نیمی از ورزش های المپیک را اجرا کند و در اندک زمانی نیز کنسول محبوب بازیهیای ریتمیک و بر مبنای موسیقی شود !
البته هکر ها نیز گاهی برای تفریح و تفنن سری به این کنسول می زنند تا نینتندو نیز از نیش هکر ها بی نصیب نباشد اما نسبت به کنسول های دیگر حملات کمتری بر علیه آن انجام می شود.

ابداعات جالب نسل ۷ :
مایکروسافت :

حسگر حرکتی کنسول ۳۶۰ با نام کینکت را شاید بشود مهمترین و بهترین اختراع در نسل ۷ دانست که به طور کامل بازی کن را از دسته بی نیاز می کند .

سونی :

حسگر حرکتی موو سونی بر مبنای حسگر های حرکتی دیگر ساخته شد و از دقت بالایی بر خوردار است به طوری که در بعضی موارد دقت ان از کنترلر های نینتندو نیز بالاتر می رود .

نینتندو :

کنسول دستی ۳DS با قابلیت نشان دادن تصاویر سه بعدی بدون عینک نیز یکی از ابداعات جالب این نسل است . البته فروش نا امید کننده این کنسول در سال ۲۰۱۱ را نباید دلیل بد بودن این کنسول عنوان کرد و هنوز هم این کنسول دستی محبوبیت خاصی بین گیمر ها دارد .

 

پایان






banner

موضوعات
درباره ما


ایجاد کننده وبلاگ : hooman spv

این صفحه را به اشتراک بگذارید

آمار بازدید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

ابزار وبلاگنویسان
banner 200x600
نظر سنجی

به نظر شما کدام یک از دستگاه های زیر برای بازی بهتر است.



پیوند های روزانه
کلمات کلیدی